maandag 27 oktober 2014

Seabeard

Eindelijk is daar de game waar velen lang naar uit hebben gekeken: Seabeard! Onverwacht verscheen ineens het bericht dat er een zogenaamde soft launch zou hebben plaatsgevonden in de Canadese App Store. Later bleek dat ook Nederland die eer te beurt viel. We hadden ons zo op de game verheugd sinds we voor ons gevoel eeuwen geleden de trailer zagen:

Inmiddels verschijnen er op het forum van gamesite TouchArcade reacties op het spel en die zijn niet allemaal positief. Ja, de game is prachtig en sfeervol en ja, het werkt allemaal soepel en goed, maar oh, wat is de progressie langzaam, het energiesysteem vervelend en een speelsessie daarom noodgedwongen kort. Wat is er aan de hand?
In Seabeard verken je eilanden, vaar je routes terwijl je met mini-games munten en items kunt winnen, verzamel je op allerlei manieren grondstoffen, leer je recepten maken en spullen craften, praat je met bewoners, ga je vissen, handelen en geld verdienen, kippen en koeien voeren en je thuis-eiland opbouwen. Maar je hebt een erg beperkte opslagruimte voor verzamelde spullen en dat betekent dat je vaak van eiland naar eiland reist terwijl al dat heen en weren brandstof kost die erg snel op is en maar heel langzaam wordt aangevuld. Dan kun je niet verder en zul je geduld moeten opbrengen. Of bijvoorbeeld met parels (in-app aankopen) je opbergruimte vergroten.

De ontwikkelaars van Seabeard staan echter open voor kritiek en vermoedelijk werken zij aan een betere balans. Tot dat moment is het een beetje puzzelen en strategisch vooruitdenken en dat heeft wat ons betreft ook zijn charme. De makers hebben ooit in een video aangegeven dat het de bedoeling van het spel is om de beste route uit te stippelen en zo ervaren wij dat ook. Wij komen langzaam vooruit in de game die verder heel fijn speelt, een realistisch dag- en nachtritme en variabele weersomstandigheden kent en bovendien leuke dialogen en sfeervolle beelden bevat. Seabeard geeft ons op de iPad en iPhone - naast het eerder verschenen Castaway Paradise - voor het eerst het gevoel dat we destijds hadden bij games als Animal Crossing en Harvest Moon op de Nintendo-systemen. Wat hebben we daar lang naar verlangd. Eigenlijk overwogen we uiteindelijk de aanschaf van een Nintendo 3DS. Maar misschien blijven we wel op de steigers van Seabeard rondhangen, als Backflip Studios en HandCircus de suggesties van de spelers ter harte nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten